למה עגורנים נופלים?

/ איל סבג

בשנים האחרונות בישראל אנו עדים ליותר ויותר תאונות בהן מעורבים עגורני צריח.

תאונות אלו בעלות פוטנציאל נזק גדול מאוד, אף על פי שלמזלנו רובן נגמרו ללא אבדן חיי אדם. נפילת עגורני צריח הינה אירוע הניתן למניעה, ורוב התאונות נגרמות כתוצאה מטעויות אנוש. במאמר קצר זה לא ניתן למנות את כל הגורמים שעלולים לגרום לנפילתו של עגורן, לכן נבחר להתמקד בסקירת מספר מקרים שקרו במדינת ישראל בשנים האחרונות.

נתחיל בחורף 2015 בנתניה. במהלך סופה עזה המלווה בגשמים חזקים ורוחות שהגיעו לכ-70 קמ״ש, התהפך עגורן צריח, קרע כבלי מתח גבוה וגרם נזק כבד לרכוש. את רגעי נפילת העגורן ניתן לראות בסרטון הבא:

 

 

 בתמונה (0:27 בסרטון) ניתן לראות כי העגורן נוטה על צידו ולמעשה נופל בשלמותו ארצה. 

תאונת מנוף איור 01

נתון זה מעיד על כך שהכשל לא היה בגוף העגורן,  אלא בביסוסו. הביסוס לא הצליח להחזיק את העגורן יציב כנגד הרוחות.

נתון נוסף שמופיע בתמונה הינו העגורן הנוסף שעומד ברקע. ניתן לראות כי זרוע העגורן השני מצביעה שמאלה, לכיוון הנפילה של העגורן הראשון. לעומת זאת  זרוע העגורן הנופל מצביעה לעומק הדף.

דבר זה מעיד כנראה על כך שמפעיל העגורן שנפל לא שחרר את בלמי הצידוד של העגורן. הדבר מנע מהעגורן לפנות לכיוון הרוח ולהקטין את הכוחות שהרוח מפעילה עליו ולמנוע את נפילתו. 

התאונה השנייה שנסקור התרחשה בפברואר 2017, בבת ים.  במקרה זה עגורן צריח שעמד ברחוב הקוממיות בבת ים, נפל על רחוב ראשי ומחץ מספר מכוניות. מפעיל העגורן נפצע באורח בינוני.

בתמונה ניתן לראות את תורן העגורן מוטל על האדמה ואת קוביית הבטון שבה הוא יצוק מנותקת. 

עגורן נופל

מקרה זה עוד נידון בבתי משפט וכל הכתוב במאמר זה נכלל במסגרת דעתו המקצועית של כותב המאמר.

דגם העגורן שנפל בבת ים הינו MD345 Potain, ועל פי הוראות היצרן קובית הבטון אשר אמורה להימצא בבסיס העגורן הינה כ 7 מטר אורך על 7 מטר רוחב, ואורך וגובה 1.7 מטר.

בתמונה, לעומת זאת,  ניתן לראות קוביית בטון קטנה מאוד-  כ2.5 וחצי מטר אורך ורוחב, וגובה כ-1.2 מטר. קובייה זו הייתה מקושרת לכלונסאות היצוקות באדמה. ככל הנראה הקישור בין הכלונסאות לבין קוביית הבטון כשל והעגורן נפל. ניתן להניח כי חריגה מהוראות היצרן וטעות אנוש היא הגורם לנפילת העגורן.

המקרה האחרון שנציג במאמר זה התרחש במרץ 2017 ברמת גן.  במקרה זה ניתק הצריח, חלקו העליון של העגורן (עגורן מדגם J300 JASO), מהמגדל ונפל בעיקר בתחום אתר הבנייה.  המנופאי נפצע ונגרם נזק לרכוש. ניתן לצפות בתמונות בקישור הבא: 

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4937421,00.html 

  • גם מקרה זה עדיין נידון בבתי המשפט, וכל המצויין במאמר זה  בבחינת דעתו המקצועית של הכותב. 
ראשית נסביר כי הצריח מחובר למגדל של העגורן על ידי מיסב, המחובר עם ברגים בצידו האחד למגדל ובצידו השני לצריח.
בתאונה זו כל הברגים שמקשרים את המיסב לצריח נקרעו והצריח נפל. ברוב העגורנים כמות הברגים הינה בערך 40, וקריעתם איננה עניין של מה בכך. כמו כן, ככל הידוע לי, העגורן לא עשה פעולה אסורה במהלך נפילתו, ולכן לדעתי במקרה זה הכשל נובע מבעיה בייצור העגורן. יכול והברגים היו פגומים, יכול והם פשוט לא מתאימים לעמוד בעומסים של העגורן הנידון.
כך או כך,  במקרה זה, להבדיל משני המקרים הקודמים בהם דנו,  כנראה שטעות אנוש לא הייתה הגורם לנפילה אלא כשל מכאני אשר קשה מאוד היה לצפות אותו.
 
אייקון לוגו אדר עגורנים

כתובת: אזור תעשייה קיבוץ כפר מנחם, ת.ד 180 יבנה | טל׳ 08-9331770, 0544599009, פקס: 08-9331772 | אימייל:  main@adrc.co.il

© כל הזכויות שמורות לאדר עגורנים בע״מ

דילוג לתוכן